کد مطلب:315435 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:204

وعظ، فعل حق تعالی و مقام رسالت است
و اما جهاد به زبان، پس مقصود از آن وعظ و موعظه است كه یك درجه از امر



[ صفحه 173]



به معروف و نهی از منكر است و در قرآن فرموده: كنتم خیر امة اخرجت للناس تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنكر [1] بس است در فضیلت وعظ، آنكه این از افعال حق تعالی است كه فرموده: یعظكم الله [2] و مقام حضرت رسالت است: قل انما اعظكم بواحدة ان تقوموا الله [3] و عامه و خاصه روایت كرده اند: در حضور مبارك حضرت رسول صلی الله علیه و آله مذاكره از دو مرد شد كه یكی بعد از نماز واجب بمواعظ و نصایح و تعلیم مردم مشغول می شد و یكی شبها را به عبادت و روزها را به روزه مشغول بود. پس عرض كردند: كدامیك افضل هستند؟ فرمود: فضل الاول علی الثانی كفضلی علی ادنیكم فضیلت مرد اول بر دوم مثل فضیلت من است بر پست ترین شماها [4] و به روایت دیلمی در ارشاد القلوب چنین است فضل الاول كفضلی علی الانام یعنی فضیلت و مزیت مرد اول بر مرد دوم مثل فضیلت من است بر مردم و در كتاب بحار است كه ما تصدق الناس بصدقة مثل علم ینشر [5] یعنی تصدق نداده اند مردم به صدقه ای مثل علمی كه منتشر شود به گفتار یا كتابت. حضرت ابوالفضل علیه السلام سه مرتبه از جهاد را در كربلا نمود بلكه جهاد اكبر كه جهاد با نفس است نمود و در ابواب لاحقه شرح و بیان آن خواهد شد. این بود كه ابی عبدالله علیه السلام بعد از شهادت آن مظلوم فرمود:

و جاهدت فی الله حق جهاده [6] .



[ صفحه 175]




[1] آيه ي 106 سوره ي آل عمران است كه مي فرمايد: شما بهترين امتي هستيد كه بيرون آورده شديد براي مردمان، كه هم به نيكي امر مي كنيد و هم از منكر نهي مي كنيد.

[2] سوره ي نور آيه ي 17. ترجمه: خداوند شما را موعظه مي كند.

[3] آيه ي 45 سوره ي مباركه ي سبا است كه مي فرمايد: بگو من شما را موعظه مي كنم به راه واحدي كه قيام كنيد براي خدا دو نفري يا تنها.

[4] بحارالانوار ج 61 ص 245.

[5] بحارالانوار ج 2 ص 25.

[6] كلمات الامام الحسين (ع) ص 474. ترجمه: و در راه خدا آنگونه كه شايسته و حق او است مبارزه كردي.